Forskningsledare
Forskningsledare
Jag är docent i socialt arbete och delar från och med hösten 2024 min tjänst mellan FOU Nordväst och Barn- och ungdomsinstitutionen på Stockholms universitet. Jag har forskat om barn och ungas psykosociala problematik i flertalet olika studier. Därtill har jag genomfört uppdragsutbildningar för socialförvaltningar i södra Sverige kring vetenskapligt grundade barnavårdsutredningar, samt handlett studenter och doktorander och utbildat hundratals blivande socialarbetare och lärare.
Jag har mångårig erfarenhet av att både självständigt och tillsammans med andra genomdriva både rena forskningsprojekt, utvärdering- och utvecklingsprojekt i nära sammarbete med fältet. Mentorer i våldsprevention (MVP), Kommun Fri från våld och BRIS internetbaserade stöd är exempel på verksamheter och insatser där jag lett eller deltagit i utvärderingen/självvärderingen. Som forskare har jag bland anant studerat och/eller handlett studier om unga mäns användning av våld, brottsofferstöd i Sverige och sexualundervisning. Jag har samarbetat med flertalet organisationer inom frivilligsektorn samt internationellt samarbetat med forskare i Sydafrika, USA och Nederländerna kring frågor om genus, maskulinitet och våldsförebyggande.
Mina specialområden är att tänka kreativt och strategiskt kring kvalitets- och kunskapsutveckling inom socialt arbete.
Publikationer
Tholander, M., & Andersson Bruck, K. (2021). The ART of apologizing: Entering the black box of an intervention program. Text & Talk, 41(1), 95-117. https://doi.org/10.1515/text-2019-0111
Andersson Bruck, Kjerstin (2019) Child poverty in rich contexts: the example of Sweden. Global Studies of Childhood. 10(2) 95-105. https://doi.org/10.1177/2043610619849501
Thunberg, S., & Bruck, K. A. (2020). Young victims’ positioning: Narrations of victimhood and support. International Review of Victimology, 26(2), 196-211. https://doi.org/10.1177/0269758019854950
Andersson Bruck, K. & Lindström, Helene (2018) ”Den sociala barnavårdsutredningen som relationell praktik”, i Brun A. & Källström Å. (red.) Relationsarbete i socialt arbete. Stockholm; Liber. s. 92-106
Eriksson, Maria, Gottzén, Lucas, Andersson Bruck, Kjerstin, Franzén, Anna & Lindberg, Daniel (2018) Utvärdering av mentorer i våldsprevention (MVP). Slutrapport. Skolverket.
Källström, Å. & Andersson Bruck, K. (2017) Etiska dilemman i forskning med barn. Malmö. Gleerups förlag
Andersson Bruck, K. & Lindberg, D. (2016) ”Man följer bara med och är tyst” – barnfattigdom i barns ögon. Working paper and reports Social work 7. Örebro; Örebro universitet
Andersson K. & Cater, Å. K. (2015) Men for Gender Equality – promising projects for preventing men’s violence against women. Sweden Country report. Atria & Verwey-Jonker Institute
Andersson, K. & Cater, Å. K. (2014) Det våldsutsatta barnets ontologi. Tidskrift för genusvetenskap 35 (2-3): 82-103. https://doi.org/10.55870/tgv.v35i2-3.3283
Andersson, K. (2013) “Tänk om man tycker det är gott då?” Elevers perspektiv på alkoholprevention. I Bengt Sandin & Disa Bergnéhr (red) Samverkande föräldrastöd – nätverk för forskning och utveckling. Tema Barns rapportserie (2013:2). Linköping: Linköpings universitet
Andersson, K. (2012a) Constructing and being ‘the Other’. Young Men’s Talk on Ethnic Racist Violence. In Celine-Marie Pascale (red.) Inequality & The Politics of Representation: A Global Landscape. Pine Forge/SAGE. s.209-228
Andersson, K. (2012b) Gola aldrig! Pedofilen som undantag. I L. Gottzén & R. Jonsson (red.) Andra män. Maskulinitet, normskapande och jämställdhet. Malmö: Gleerups. s. 135-148
Andersson, K. & Osvaldsson, K. (2012). Utvärdering av BRIS Internetbaserade stödkontakter. Linköping: Linköping University Electronic Press.
Hearn, J., Nordberg, M., Andersson, K., Balkmar, D., Gottzén, L., Klinth, R., Pringle, K. & Sandberg, L. (2012) Hegemonic Masculinity and Beyond: 40 Years of Research in Sweden, Men & Masculinities 15(1) 31-55 https://doi.org/10.1177/1097184X11432113
Andersson, K. (2010) “Allt började med en sockerbit!” Ett diskursivt perspektiv på unga mäns berättelser om eget våldsutövande. LOCUS, 2-3, 77-90
Andersson, K., Nehlin, A., Muftee, M. & Becevic, Z. (2010). Barns perspektiv på jämställdhet i skola: En kunskapsöversik, SOU 2010:66. Stockholm: Fritzes.
Andersson, K. (2009). Mellan offer och förövare – att berätta om våld. I A. Sparrman m.fl. (red.), Den väsentliga vardagen. Stockholm: Carlssons. s. 289-310
Andersson, K. (2008). Talking violence, constructing identities: Young men in institutional care. Linköping Studies in Arts and Science, 444 (Diss.). Linköpings universitet: Tema Barn.
Andersson, K. (2008). Constructing young masculinity: A case study of heroic discourse on violence. Discourse & Society, 19, 139-161. https://doi.org/10.1177/0957926507085949
Andersson, K. (2007). To slap a ”Kraxelhora”: Violence as category bound activity in young men’s talk on violence'. NORMA, 2, 144-162.
Andersson, K. (2007). ”Att be om ursäkt”: Interpersonell färdighetsträning och ART i praktiken. Socionomen, 6, 36-49
Andersson, K. (2007). Unga män och våld – att studera våld i ett genusperspektiv. I R. Frangeur (red.), Mandom, mod och morske män. Linköpings universitet: Forums skriftserie nr 4.
Hearn, J., Andersson, K. & Cowburn, M. (2007). Final report. Guidelines for research on doing research with perpetrators of sexual violence. Sexual Violence Research Initiative, and The Global Forum for Health Research. Linköping University